Suurmestarin muisteloita

TUOTTAVUUSMIESTEN KILTA 17.12.1944 - 17.12.1964

20 vuotta

TYÖNTUTKIMUSTOIMINNAN ALKUVAIHEITA SUOMESSA JA TUOTTAVUUSMIESTEN KILLAN PERUSTAMINEN
E.M.Niini

Kun jatkosota syksyllä 1941 oli näyttänyt pitkäaikaisuuden merkkejä, perustettiin Päämajaan huoltopäällikön alaisuuteen 17/1 1941 Päämajan työntutkimustoimisto. Ajatus oli itänyt hyvän työntutkimuskoulutuksen saaneiden miesten piirissä jo talvisodan aikoina. Oli jo perustettukin "lentäviä toimikuntia", jotka eri tahoilla suorittivat tutkimuksia jatkosodan sytyttyä. Välirauhan aikana perustettu, prof. Suvirannan puheenjohdolla toiminut valtakunnallinen "Tuotantokomitea" sai aikaan, että ajatusta voitiin kehittää siten, että huoltopäällikön esikuntaan perustettiin työntutkimustoimisto.

Kenen ansiosta innokkaan ltn Åke Roosin, dipl.ins. Lauri Paavolaisen ja tri-ins. Bertil von Alfthanin lisäksi tämä kehityksen kulku on, sitä en tiedä, mutta ainakin Päämajan huoltopäällikkö, silloinen eversti Harald Roos, myöhemmin hänkin Killan kunniajäsen, tuntui alusta alkaen pitäneen tehdystä ratkaisusta. (Lampen: Huomattavat ansiot on myöskin maist. Harri Hallenbergilla ja nykyisellä Wärtsilä-Arabian Tuotanto-osaston päälliköllä Erik Kjellbergillä sekä dipl.ins. Arne Leikolalla.)

Toimiston päälliköksi tuli aluksi siviilissä Weilin & Göösillä konttoritekniikkaan paneutunut kapt. O.P.Leskinen, ja hänen avukseen koetettiin saada eri tahoilla palvelleita työntutkimusmiehiä. Enemmistönä olivat aluksi Bedaux-miehet, niihin kuuluivat mm. Killan ensimmäiset oltermannit Åke Roos ja Jaakko Ruutu. Muilla ei ollutkaan yhtenäistä peruskoulutusta, mm. saksalaista teoriaa edusti vain Erkki Lampen. Eräät upseerit olivat työntutkimusasioissa aivan tulokkaita.

Toimiston miesten täytyi äkkiä luoda tekniikalleen yhtenäistä pohjaa ja ikäänkuin kouluttaa toinen toistaa. Tämä onnistui perästä päin tarkasteltuna erinomaisen hyvin ja nopeasti. Kontaktit sotatarviketeollisuuteen olivat myös pian luodut. Olennaista on, että toimiston miehiä saatiin heti lainata muualle tarvittavaan opetustyöhön.

Ennenkuin jo toimintansa alkanut Teollisuuden Työteholiitto vielä oli Helsingissä päässyt koulutuksen järjestelyssä valmiiksi, tuli Tampereen Teknillisen Seuran taholta valmis ohjelmaluonnos ja ins. Kaipaisen esittämä jyrkkä vaatimus kurssien pitämisestä heti. Vielä kevätkaudella 1942 pidettiinkin ensimmäiset varsinaiset työn- ja aikatutkimuskurssit Tampereella dipl.ins. Mika Kaipaisen hoitaessa paikalliset järjestelyt. (Lampen: Kaipaisen apulaisista on ensisijaisesti mainittava Ruotsissa Refa koulutusta saanut dipl. insinööri Jerker Lindholm Valtion Lentokonetehtaalta.) Työteholiitto järjesti sen jälkeen taajassa tahdissa vastaavia ja yhä laajentuvia kursseja juuri Päämajan työntutkimustoimiston miesten avulla.